رابطه بين مهارت ارتباطي مديران و رضايت شغلي كارمندان

در هر جامعه اي هدف هر سازمان اين است كه به بهترين شكل به اهداف خود برسد. بايد توجه داشت كه دستيابي به اهداف سازماني به عواملي مختلفي از جمله نيروي انساني وابسته است. نيروي انساني عامل پيچيده‌اي است كه داراي انگيزه و نگرش هاي متفاوتي است و بايد اين انگيزه ها و نگرش ها بايد دائماً مورد بررسي قرار گيرند تا با توجه به نتايج به دست آمده مديران سياست‌هاي مناسب را در جهت بهبود وضعيت موجود اعمال نمايند.

گاها ناتواني مديران و كاركنان در برقراري ارتباط مناسب با ساير همكاران در محيط كار و باعث بي‌انگيزگي و وجود نگرش هاي منفي ميان كارمندان مي‌شود و اين مهم سبب مي شود كه آنها قادر به انجام وظايف شان در حد مطلوب نباشند ودر نهايت اين مساله موجب كاهش بهره وري واثربخشي نيروي انساني مي‌شود.

در واقع هر نوع فعاليت سازمان يافته به ارتباطات نيازمند است ايجاد يك ارتباط مؤثر كاري بسيارمهم است. متاسفانه بسياري از مديران در افزايش سطح مهارتهاي ارتباطي كوتاهي مي‌كنند اما بايد توجه داشت كه ارتباطات صحيح به دو دليل براي مديران اهميت دارد.

١-ارتباطات فرآيندي است كه مديران با استفاده از آن وظايف برنامه ريزي، سازماندهي، رهبري، هماهنگي و كنترل را انجام مي‌دهند.

٢-ارتباط فعاليتي است كه مديران، بيشتر وقت خود را به آن اختصاص مي‌دهند، زيرا فرآيند ارتباط به مديران اين امكان را مي‌دهد تا مسئوليت هاي خود را به انجام رسانند.

يكي از مشكلات فرآيند ارتباط اين است كه مديران به ندرت قادرند مقاصد واقعي خود را به طور كامل به كاركنان انتقال ميدهند و مقاصد واقعي خود را بيان نمي‌كنند. از آنجا كه مديران از ارتباطات براي هماهنگي وظايف و اعمال در درون سازمان استفاده مي‌كنند، بايدبه اين نكته توجه داشته باشند كه ارتباطات اثر بخش باعث ايجاد سازمان هاي اثر بخش مي‌شود.

در سال هاي اخير مطالعات و پژوهش هاي فراواني در كشورهاي مختلف در خصوص رضايت شغلي كاركنان و رابطه آن با ارتباط اثربخش و ساير عوامل مؤثر در رضايت شغلي انجام گرفته است. رابينز در ايالت نيوجرسي آمريكا درتحقيقي بر روي روابط كارفرمايان با زيردستانشان به اين نتيجه رسيد كه مهارت هاي ارتباطي مديران و رفتار سازماني مي‌تواند در رضايت شغلي كاركنان نقش بسيار مهمي را ايفا كند. همچنين نتايج تحقيقات و پژوهشها حاكي از اينست كه مديران مي‌توانند با ايجاد زمينه روابط مؤثر در سازمان انگيزه و رغبت شغلي كاركنان را افزايش دهند و با ارتباطات مناسب و درست به كاركنان در دستيابي به اهداف سازماني و تصميم گيري عقلاني كمك كنند .

منابع:

https://vil.kowsarblog.ir
https://www.researchgate.net

گردآورنده: فریبا اثني عشري (فریبا کمالی)

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.