مديريت تعارض چيست؟
مديريت تعارض فرآيندي است كه از طريق آن اختلافات حل ميشود، جايي كه نتايج منفي به حداقل ميرسد و نتايج مثبت در اولويت قرار ميگيرند.
مديريت تعارض يكي از مهارتهاي كليدي مديريت است و شامل استفاده از تاكتيكهاي مختلف بسته به موقعيت، مذاكره و تفكر خلاق است.
با مديريت صحيح تعارض، يك سازمان ميتواند مسائل بين فردي را به حداقل برساند، رضايت مشتري را افزايش دهد و در نهايت به نتايج بهتري نسبت به رقبا در كسب و كار دست يابد. مديريت صحيح تعارض حتي ميتواند يادگيري سازماني را افزايش دهد.
ما در اینجا تعادل كار و زندگي پنج سبك مديريت تعارض را معرفي ميكنيم كه مديران ماهر بتوانند با توجه به شرايطي كه در آن قرار دارند سبك مديريت تعارض مناسب آن موقعيت خاص را به كار بگيرند. بايد در نظر داشت كه در مديريت تعارض، هيچ راه حلي وجود ندارد كه در همه شرايط كارساز باشد انتخاب هر سبك بسته به شرايط و موقعيت متفاوت خواهد بود.
١. سازگار
در اين سبك اولويت برطرف كردن نيازهاي طرفهاي ديگر است. شما به آنها اجازه ميدهيد “برنده” شوند و راه خود را طي كنند.
اين سبك مناسب موقعيتهايي است كه شما به موضوع اهميت نميدهيد.
٢. اجتناب
هدف اين سبك كاهش تعارض با ناديده گرفتن آن، يا حذف طرفين متعارض و يا حتي طفره رفتن از آن است. در اين سبك اعضاي تيم در تضاد را ميتوان از پروژهاي كه بر سر آن درگيري دارند حذف كرد يا اينكه ضربالاجلها را به تعويق انداخت و ياحتي افراد در تعارض را به بخشهاي ديگر انتقال داد.
٣. سازش
اين سبك به دنبال يافتن حد وسط است و از هر دو طرف ميخواهد برخي از جنبههاي خواستههاي خود را بپذيرند تا بر سر راه حل توافق شود. اين سبك گاهي اوقات به عنوان باخت – باخت شناخته ميشود، به اين ترتيب كه هر دو طرف بايد از چند چيز صرف نظر كنند تا در مورد موضوع بزرگتر به توافق برسند. سبك سازش مواقعي كه مشكل كمبود زمان وجود دارد استفاده ميشود، يا زماني كه يك راهحل بدون اينكه بيعيب و نقص بودن باشد اجرا ميشود.
٤. رقابت
اين سبك سازش را رد ميكند و شامل تسليم نشدن به ديدگاهها يا خواستههاي ديگران است. يكي از طرفين فكر ميكند راه حل او براي اين موقعيت صحيح و درست است، بنابراين محكم ميايستد و تا زماني كه به نتيجه برسد، عقبنشيني نميكند.
اين سبك مناسب شرايطي است كه بايد يك اقدام خاص انجام شود، زماني كه زمان براي تلاش و يافتن راه حل متفاوت وجود ندارد. اين سبك ميتواند اختلافات را به سرعت حل كند، اما ميتواند باعث كاهش روحيه و بهره وري افراد گردد.
٥. همكاري
اين سبك بهترين نتايج را در بلند مدت ايجاد ميكند، در عين حال دستيابي به آن اغلب سخت و زمانبر است.
در اين سبك نيازها و خواستههاي هر يك از طرفين در نظر گرفته ميشود و در نهايت به يك راه حل برد-برد ميرسند و در پايان طرفين از نتيجه راضي هستند. اين روش شامل نشستن همه طرفها در كنار هم، گفتگو در مورد مشكلات و مذاكره براي يافتن يك راه حل، با هم ميشود.
مهمترين نكتهاي كه بايد مديران به آن توجه كنند اين است كه هر سبك، بسته به موقعيت، مفيد است و همانطور كه در بالا ذكر شد، برخي از سبكها ضعيفتر از ساير سبكها هستند و نبايد زياد به آنها اعتماد كرد.
تعارض يك واقعيت اجتناب ناپذير در محل كار است. سازمانهاي هوشمند اين را ميدانند و مديريت خود را با مهارتهاي مناسب مديريت تعارض آماده ميكنند تا تضادهاي محل كار را سريع و مسالمتآميز حل و فصل نمايند.
كليد واژه: مديريت تعارض,سبك مديريت تعارض,مديريت صحيح,سبك مديريت,حل مساله,تفكر خلاق
گردآورنده: فریبا اثني عشري (فریبا کمالی)